A mozdonyvezetői hivatásért

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Véglegesen lekerül a napirendről a V0 megépítése?

,

A következő időszakban mintegy 40 százalékos forgalomnövekedés várható a vasúti árufuvarozásban, ez pedig nem indokolja, hogy megépüljön a korábban tervezett, a fővárost elkerülő tehervasúti félgyűrű – mondta a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója Vitézy Dávid egy, a déli körvasútról rendezett fórumon. 

Vitézy Dávid a Délikörvasút.hu honlapon elhelyezett videó tanúsága szerint úgy vélekedett: a Kelenföld és Ferencváros közötti pályán zajló teherforgalom 40 százaléka helyi érdekű, azaz olyan árut szállít, amit Budapestre küldtek, így a teherforgalom fenntartására mindenképpen szükség van. Hozzátette, hogy a déli összekötő vasúti hidat is magába foglaló vasútvonal kiemelt fontosságú a nemzetközi forgalom szempontjából, hiszen három európai közlekedési folyosó is itt halad át a keleti és a nyugati országrész, valamint Közép-Európa belseje, illetve Kelet-Európa és a Balkán között.

A V0 megépítésére akkor kerülhet sor Vitézy szerint, ha a Budapest–Belgrád vasút megépülése, illetve az EU környezetvédelmi ajánlásainak hatására a most jósolt mértéknél, vagyis 40 százalékos emelkedésnél jobban nő a vasúti áruforgalom.

A V0 Budapestet délről elkerülő vasútvonal megvalósíthatósági tanulmánya már 2012-ben elkészült.  A vonal a tervek szerint 113 kilométer hosszú, kétvágányú, villamosított, két Duna-hidat is tartalmazó, nyílt vágányon óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő, csak teherszállításra szánt vasúti folyosó, amely a Szárliget–Martonvásár–Ercsi–Kiskunlacháza–Dabas útvonalon haladna és érné el Kecskemét térségét.

A Déli körvasút beruházás kapcsán azért merült fel a V0 létesítése, mert civil szervezetek azt javasolták, hogy a tehervonatokat másutt, a városi lakóövezetektől távol lenne célszerű vezetni. Vitézy Dávid szerint most sem a teherforgalom akadályozza az elővárosi vonatok gyakoribb indítását, hanem a pályakapacitás szűkössége. Emiatt kell a XI. kerület lakótelepei szomszédságában, parkosított területen bővíteni a vasútvonalat.

Korábban a Magyar Nemzet kérdésére Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatósági tagja támogatta a V0-s megépítését. Mint mondta, a vasúti pályahálózat Budapest-központúsága miatt a záhonyi és a déli határok felől érkező, jelentős növekedés előtt álló forgalom számára éppen Budapest jelenti a szűk keresztmetszetet. Minthogy a tehervonatok most Budapest belső területei­re érkeznek, szükséges a V0 projekt újragondolása.

2020 szeptember-október

Mozdonyvezetők Lapja

2020 szeptember-október

  • MOSZ 30. születésnap
  • MÁV-START hírek
  • Szolgálatteljesítés közben elhunytak
    emléknapja
  • MOSZ Horgászverseny Békéscsabán
  • Tíz mellékvonalon október 1-től visszaállt
    a vonatközlekedés.

Megtekintés Korábbi számok